
Independence Day
On Wednesday 2nd July, Year 2 celebrated Argentina’s Independence Day with an event full of excitement and creativity. With great enthusiasm, they shared everything they had prepared, as part of their Unit of Inquiry “How we express ourselves”, where they explored the different ways people have communicated their thoughts, ideas, and emotions throughout history.
As part of their learning journey, they investigated how people used to communicate in the past and how communication has changed over time. They discovered, for example, the important role of the chasquis — tireless messengers who travelled long distances to deliver vital news and keep communities connected.
This assembly transported us back in time, reminding us how communication and freedom of expression enabled brave men and women to declare Argentina’s independence in 1816. One of the highlights was a brilliant and original rap that told the story of independence in a fun and modern way.
El miércoles 2 de julio, Year 2 celebró el Día de la Independencia con un acto lleno de emoción y creatividad. Con gran entusiasmo, nos compartieron todo lo que habían preparado, en el marco de la Unidad de Indagación “Cómo nos expresamos”, donde estuvieron explorando las distintas formas en que las personas comunican sus ideas, pensamientos y emociones a lo largo del tiempo.
Durante este proceso, investigaron cómo era la comunicación en épocas pasadas y cómo ha ido evolucionando. Descubrieron, por ejemplo, el rol fundamental de los chasquis, mensajeros incansables que recorrían enormes distancias para llevar noticias de un lugar a otro. Su tarea fue clave para mantener a las comunidades conectadas.
Este acto nos transportó a nuestra historia, recordándonos cómo, a través de la comunicación y la libertad de expresión, un grupo de hombres y mujeres valientes logró declarar la independencia en 1816. Uno de los momentos más destacados fue un original y magnífico rap que nos narró de manera moderna y divertida cómo se gestó la independencia de nuestro país.