
First Steps in the Robotics Workshop Kinder 4
K4 children took their first steps in the Robotics Workshop, exploring the fascinating world of programming through “unplugged” activities—that is, without using any technological devices.
In this initial stage, the focus was on understanding how commands and the on/off button work, and discovering that robots follow instructions and directions given by people.
Through play, the children assumed different roles: some acted as robots, while others became programmers, using action cards with simple instructions (move forward, turn, stop, turn on, turn off).
During the experience, they discovered something essential:
- The robot needs us to tell exactly what to do.
- The robot cannot decide on its own—it only follows the programmer’s instructions.
This dynamic allowed children to develop logical thinking, focus, and collaboration skills, while playfully understanding the basic principles of programming and sequential control.
With laughter, movement, and discovery, the K4 groups began their journey into the world of robotics—where curiosity, exploration, and learning always go hand in hand.
Los alumnos de K4 dieron sus primeros pasos en el Taller de Robótica, explorando el mundo de la programación a través de actividades “unplugged”, es decir, sin utilizar dispositivos tecnológicos.
En esta primera etapa, el eje del trabajo estuvo puesto en comprender cómo funcionan los comandos y el botón de encendido y apagado, descubriendo que los robots obedecen instrucciones e indicaciones dadas por las personas.
A través del juego, los niños asumieron distintos roles: algunos actuaron como robots, mientras que otros se transformaban en programadores, utilizando tarjetas de acciones con movimientos simples (avanzar, girar, detenerse, encender, apagar).
Durante la experiencia, descubrieron algo fundamental:
- El robot necesita que le digamos todo lo que tiene que hacer.
- El robot no puede decidir por sí mismo, solo obedece las instrucciones del programador.
Esta dinámica permitió que los niños desarrollaran habilidades de pensamiento lógico, atención y trabajo colaborativo, comprendiendo de manera lúdica los principios básicos de la programación y el control secuencial.
Así, entre risas, movimientos y descubrimientos, los grupos de K4 comenzaron su recorrido por el mundo de la robótica, donde la curiosidad, la exploración y el aprendizaje van siempre de la mano.
