
When Reading Becomes Gaming: Y6 Project
Year 6 students developed an interdisciplinary project in Design and Technology that combined literature, programming, and technological design.
The project began with the reading of the book “El Juego del Laberinto” by Pablo De Santis together with their Spanish teachers. Inspired by the story, the students created an interactive labyrinth in Scratch, turning elements of the narrative into a digital challenge.
But the experience went even further: each group designed and built their own custom remote controls, which they then connected to the computer using Makey Makey. In this way, they transformed the computer into a real video game console created entirely by themselves.
This project reflects how the integration of different areas—reading, programming, design, and creativity—allows students to explore new ways of learning, fostering innovation, problem-solving and teamwork.
Los estudiantes de Año 6 desarrollaron un proyecto interdisciplinario desde Design and Technology que combinó literatura, programación y diseño tecnológico.
La propuesta comenzó con la lectura del libro “El Juego del Laberinto” de Pablo De Santis junto a sus maestros de Español. A partir de allí, los alumnos se inspiraron para crear, en Scratch, un laberinto interactivo que retomaba elementos de la historia y los transformaba en un desafío digital.
Pero la experiencia no terminó allí: cada grupo diseñó y construyó sus propios controles remotos personalizados, que luego conectaron a la computadora mediante la herramienta Makey Makey. De este modo, lograron convertir la computadora en una verdadera consola de videojuegos hecha por ellos mismos.
Este proyecto refleja cómo la integración de distintas áreas —la lectura, la programación, el diseño y la creatividad— permite a los estudiantes explorar nuevas formas de aprendizaje, fomentando la innovación, la resolución de problemas y el trabajo colaborativo.