
Visit from Rebeca Anijovich and María Victoria Bianchi
In our continuous journey as critical, reflective, and well-informed educators, we had the great privilege of welcoming two leading voices in the educational field: Rebeca Anijovich and María Victoria Bianchi.
Rebeca Anijovich, a renowned specialist in teacher training, curriculum design, and assessment, shared her valuable insights into the power of creating heterogeneous classrooms. She encouraged us to see diversity as an asset, to open multiple pathways towards knowledge, and to develop teaching strategies that honour the different learning styles, interests, and backgrounds of our students. Her visit was deeply inspiring—an opportunity to learn from someone who has worked alongside so many teachers and continues to motivate us with innovative and inclusive practices.
María Victoria Bianchi, an expert in early literacy, guided us through the foundations of phonological awareness and the essential steps in teaching reading and writing. With practical strategies and engaging classroom activities, she reminded us of the importance of going back to basics—teaching letters with intentionality and nurturing a love for written language from the very beginning.
These sessions were more than just professional development opportunities—they were moments of connection, dialogue, and shared growth. We walked away with new tools, fresh perspectives, and, above all, a renewed passion for our teaching practice.
Because teaching is also about lifelong learning.
Because teachers who grow, inspire transformation.
En nuestra búsqueda constante por crecer como educadores críticos, reflexivos e informados, tuvimos el enorme privilegio de contar con la visita de dos figuras fundamentales del ámbito educativo: Rebeca Anijovich y María Victoria Bianchi.
Rebeca Anijovich, especialista en formación docente, currículum y evaluación, y referente indiscutida en innovación educativa, compartió con nosotros su visión sobre la importancia de construir aulas heterogéneas. Nos invitó a pensar la diversidad como potencia, a abrir múltiples puertas hacia el conocimiento y a generar propuestas de enseñanza que reconozcan y respeten los diferentes ritmos, intereses y trayectorias de nuestros estudiantes. Su presencia fue profundamente inspiradora: trabajar junto a alguien que ha recorrido tantas escuelas acompañando docentes nos recordó que el aula es un espacio vivo, dinámico, y lleno de posibilidades.
Por su parte, María Victoria Bianchi, especialista en alfabetización temprana, nos acercó recursos y propuestas concretas para llevar al aula, reforzando la importancia de volver a las bases: la enseñanza sistemática de las letras, la lectura y la escritura, acompañada por el desarrollo de la conciencia fonológica. A través de actividades lúdicas, nos ayudó a repensar cómo acercar el lenguaje escrito a los más pequeños de forma significativa y eficaz.
Ambos encuentros fueron mucho más que capacitaciones: fueron espacios de diálogo, escucha y construcción colectiva. Nos llevamos herramientas, preguntas y, sobre todo, el deseo renovado de seguir aprendiendo para acompañar mejor a nuestros alumnos.
Porque enseñar también es estar en constante formación.
Porque un docente que aprende, transforma.