Smart Homes: Interdisciplinary Project Y7

Smart Homes: Interdisciplinary Project Y7

Year 7 students took part in an interdisciplinary project titled “Smart Homes”, which integrated learning from Design & Technology (D&T) and Science.

This maker project aimed to explore how technology can improve quality of life while caring for the environment. Throughout the process, students designed and programmed smart home prototypes using Micro:bit, a programmable board that allowed them to create automatic systems to control lighting, temperature and energy use.

From the Science area, they deepened their understanding of energy saving, renewable energy sources, and the responsible use of natural resources, recognising the importance of adopting sustainable solutions in everyday life.

In Design & Technology, they applied design thinking, logic, and problem-solving skills while learning to work in a planned and collaborative way. Through experimentation and creativity, they connected theoretical knowledge with real-world challenges, developing innovative projects with social and environmental impact.

This project not only promoted the integration of scientific and technological knowledge, but also strengthened teamwork, communication and autonomy. Students experienced the value of interdisciplinary learning, where imagination, inquiry and hands-on practice come together to bring ideas to life.

An experience that combined creativity, science and technology to build a smarter and more sustainable future.

Los estudiantes de Año 7 participaron en un proyecto interdisciplinario titulado “Smart Homes” (Casas Inteligentes), que integró aprendizajes de las áreas de Design & Technology (D&T) y Ciencias.

Este proyecto maker tuvo como propósito explorar cómo la tecnología puede contribuir a mejorar la calidad de vida y a cuidar el medioambiente. A lo largo del proceso, los alumnos diseñaron y programaron prototipos de casas inteligentes utilizando Micro:bit, una placa programable que les permitió crear sistemas automáticos para controlar luces, temperatura o el uso de energía.

Desde el área de Ciencias, profundizaron en conceptos relacionados con el ahorro energético, las energías renovables y el uso responsable de los recursos naturales, comprendiendo la importancia de adoptar soluciones sostenibles en la vida cotidiana.

Por su parte, desde D&T, aplicaron habilidades de diseño, pensamiento lógico y resolución de problemas, aprendiendo a trabajar de forma planificada y colaborativa. A través de la experimentación y la creatividad, lograron conectar los conocimientos teóricos con desafíos reales, desarrollando proyectos innovadores con impacto social y ambiental.

Este proyecto no solo promovió la integración del saber científico y tecnológico, sino también el trabajo en equipo, la comunicación y la autonomía. Los estudiantes pudieron experimentar el valor del aprendizaje interdisciplinario, donde la imaginación, la investigación y la práctica se unen para dar forma a ideas concretas.

Una experiencia que combinó creatividad, ciencia y tecnología para construir un futuro más inteligente y sostenible.