Friendship Day Y3 Nordelta

Friendship Day Y3 Nordelta

On Friday, September 12th, Year 3 students celebrated their Friendship Day, an initiative framed within the Personal and Social Development Programme (PSE), under the axis “Being with others in community”. These experiences are designed to foster self-awareness and connection with others, while strengthening coexistence and teamwork.
The day combined moments of reflection, play, and shared enjoyment. It began with a breathing exercise and a body scan, inviting students to bring mindful attention to different parts of the body and start the morning with calmness and focus. Afterwards, they reflected on the importance of speaking kindly to themselves and to others. In this context, they carried out an activity in which each student wrote positive adjectives to describe their classmates. These writings were later taken home, serving as a reminder of appreciation and friendship.
During break time, the students enjoyed a shared snack outdoors and played together in the Year 2 playground, revisiting swings and games that brought back fond memories from the previous year.
Towards the end of the morning, they took part in different game stations designed to reflect on key aspects of group life, such as active listening, mutual respect, and cooperation.
As a closing activity, the whole year group shared lunch at the Sports House together with their teachers, celebrating this special occasion as a community.
It was a meaningful experience filled with enthusiasm, learning, and camaraderie, which students enjoyed greatly alongside their teachers and friends.

El viernes 12 de septiembre, los alumnos y alumnas de Año 3 celebraron su Friendship Day, una propuesta enmarcada en el Programa de Desarrollo Personal y Social (PSE), bajo el eje “Ser con otros en comunidad”. Estas experiencias buscan favorecer el encuentro con uno mismo y con los demás, fortaleciendo la convivencia y el trabajo en equipo.
La jornada combinó momentos de reflexión, juego y disfrute compartido. El día comenzó con un ejercicio de respiración y escaneo corporal, que invitó a los estudiantes a llevar la atención plena a distintas partes del cuerpo y a iniciar la mañana con calma y concentración. Posteriormente, se trabajó sobre la importancia de hablarse con amabilidad a uno mismo y a los demás. En este marco, realizaron una actividad en la que cada alumno escribió adjetivos positivos para describir a sus compañeros. Dichas producciones fueron llevadas a sus hogares como un recordatorio de la valoración y el aprecio entre amigos.
Durante el recreo, compartieron un desayuno al aire libre y disfrutaron de un tiempo de juego en el patio de Año 2, con las hamacas y espacios que les trajeron recuerdos de años anteriores.
Hacia el final de la mañana, los estudiantes participaron en distintas estaciones de juego diseñadas para reflexionar sobre aspectos fundamentales de la vida en grupo, tales como la escucha activa, el respeto mutuo y la cooperación.
Como cierre de la jornada, toda la camada almorzó en el Sports House junto con sus docentes, celebrando en comunidad este día tan especial.
Fue una experiencia colmada de entusiasmo, aprendizajes y compañerismo, que los alumnos y alumnas disfrutaron plenamente junto a sus docentes y amigos.